Overlast bij Makro door kaartjes autohandelaars

al jaren kampt warenhuisketen makro met overlast veroorzaakt door autohandelaars die hun kaartjes nalaten tussen de ruitenwissers van geparkeerde auto’s. Afloop : parkings, waaronder die in sint-pieters-leeuw, bezaaid met kaartjes en klanten die zich doodergeren. De medewerkers van makro hebben er alleszins voldoende van : elke twee inweken gaan vrijwilligers door de lunchpauze een uurtje afval rapen op de parkeergebouw om zo de strijd versus de kaartjes – en ander zwerfvuil – aan te gaan. Hardnekkiger dan de processierups en ook niet gebonden aan de seizoenen : de rondslingerende kaartjes van autohandelaars met de vraag of de eigenaar van de auto zijn motorvoertuig wilt verkopen, zijn een echte builenpest bij makro. Je winkelen doen en terugkomen bij je motorvoertuig buiten een kaart achterspeler te vinden : het is waarachtig een uitzondering. Ook verzeilen de kaartjes niet sporadisch op de grond. Het hoeft dus niet te verbazen dat de kaartjes een bron van wrevel beschaven bij zowel klanten als medewerkers. Zowel in vlaanderen als in wallonië kampen de makro-winkels met overlast. Alhoewel het in defini\xebren regio’s en gemeenten zelfs valide wederrechtelijk is om iets achter te toelaten op de auto van een ander, is het bovenmatig kwalijk om de georganiseerde verdelers te hinderen de kaartjes te verspreiden. Het gros van de kaartjes belandt ook op de grond en vormt een continue elektriciteit van afval. ( lees voorts onder foto ) “de kaartjes die op de grond verzeilen, word niet blij door de verdelers ervan. Klanten irriteren zich daaraan, en terecht. Het is de voornaamste bron van zwerfvuil op onze parkings. Alhoewel we het opgave het liefst van al in de kern aangepakt zien in coalitie met de autoriteiten, hebben we besloten zelf niet bij de pakken te blijven zitten. Elke twee inweken gaan we met enkele medewerkers vrijwillig afval rapen. Het is dweilen met de kraan open, maar liever dat dan berustend alles toelaten gedijen zoals het nu is, ” aldus marthe mennes, voorlichter van makro. Dat zowel klanten als medewerkers belang hechten aan bestendigheid begrijpt makrohoe langere hoe beter. Vroeger bond de warenhuisketen de strijd al aan versus wegwerpplastic door de proloog van herbruikbare zakjes op de onderdeel groenten en fruit enkele inweken geleden.